Pass!

Sicken surr det är angående det här med giltligt pass till USA, har haft fler omtänksamma vänner som säger att jag måste kolla så jag har ett giltligt pass till USA, tackar självklart för alla goa vänner som bryr sig och som vill mig väl.
Dock fick ju detta stooora griller i huvudet på mig, vill  ju inte bli stående och i nte få komma in i USA. Men tyckte samtidigta tt jag har ju ett pass som inte går ut förens 2014 så varför skulle inte de funka?! Har sökt och letat på nätet och alla skriver lite luddigt angående passregler till USA men hitta till slut på Luftfartsverkets hemsida en text som jag äntligen förstod hur dom menar.

"Svenska medborgare får resa till USA som turister utan visum om vistelsen inte överstiger 90 dagar. Men numera ställer USA kravet att pass måste vara maskinläsbara för inresa utan visum. De flesta av dagens svenska pass uppfyller dock detta krav. För inresa med ett icke-maskinläsbart pass krävs visering.  För säkerhets skull bör svenska resenärer till USA alltid bekräfta gällande viseringsregler med amerikanska ambassaden i Stockholm. USA ställer också krav på att pass som utfärdats från och med den 26 oktober 2005 ska innehålla biometrisk information. De svenska pass som utfärdats från och med den 1 oktober 2005 innehåller biometri och klarar därmed kraven. Pass utan biometri som är utfärdade innan USA:s krav trädde i kraft gäller för inresa till USA utan visum hela giltighetstiden."

Mitt är utfärdat 2004 och är då alltså giltligt även om det inte har biometri. Men ändå är jag nojjig.... tänk om man står där och får åka hem igen.... :-S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0