Backup!

Ser dagligen människor som kommer in och är förkrossade för att deras bilder och dokument är borta. Dom har inte haft någon backup, eller som många gör... dom flyttar över alla sina bilder och dokument till en bärbar hårddisk och kallar det då backup, men det är ingen backup!! Backup är när man har informationen på fler ställen än en.
Så  jag råder er alla till att ha backup. Lägg era bilder på extern disk + ha dom på datorn eller på två olika externa diskar. Externa diskar är elektronik dom också och tro det eller ej men dom går också sönder tyvärr. Själv har jag mina bilder på två oliak separata diskar + har på datorn. En del av bilderna har jag öven brännt ut på dvd-skivor. Har tänkt att bränna ut eller ta en av mina fyra externa diskar och lägga i mitt vapenskåp, då ligger dom säkra. För vet ni... får ni inbrott eller branden härjar i ert hem är det kört med bilderna. Nu behöver man ju inte ha dom inlåsta kanske, men varför inte bränna ut på dvd eller ha en extra extern hårddisk och lägg hemma hos föräldrar eller syskon, ni lär ju inte få inbrott, vattenskador eller brand samtidigt.
Finns även brand och vattentåliga lådor att köpa som man kan förvara disk eller skivor i, behöver inte ens öppna den för att komma åt och lägga på mer backup vid behov. Kostar inte mer än 400kr - kan vara en billig försäkring till att få behålla bilder.


Har jag köpt en sån själv?! Nej inte än tyvärr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0